Galata Kulesi Efsanesi
15 Mayıs 2024 Çarşamba

Galata Kulesi Efsanesi

Galata Kulesi efsanesi, 528 yılında yapılan Galata surlarına ek olarak, Cenevizliler tarafından 1384 yılında yapımıyla başlamıştır. Cenevizlilerin İsa Kulesi, Bizanslıların Büyük Burç olarak adlandırdığı kule adını bağlı olduğu Galata'dan almaktadır. Kulenin doğu kısmında Bereket zade Çeşmesi ile ikinci dönem sur kalıntıları, güney kısmında Galat Kulesi sokağı, batı kısmında kule çıkmazı ve kuzey kısmında Küçük ve Büyük Hendek caddeleri yer alır. Kule İstanbul'un orta kısmında yer aldığından, Haliç, İstanbul Boğazı ve İstanbul'u seyri panaromik olarak izlenebilir. 1402 tarihinde 4. Haçlı seferi sırasında tahrip edilmiş, 1445-1446 yıllarında yeniden yapılmıştır. 2. Murat'la iyi ilişkiler kuran Cenevizliler, yan tarafa sultanın yardımıyla ikinci bir kule yaparak, buraya 2. Murat'ın adını vermişler. İstanbul'un fethine kadar Ceneviz sömürgesi olarak kalmıştır. Fetihten sonra Cenevizlilere bazı haklar verilerek, Galata'nın Türkleştirilme çalışmaları devam etmiştir. Bu dönemden sonra her yüzyıl tamir gören kulede, 16. Yüzyılda Kasımpaşa tersanelerinde çalıştırılmış olan Hıristiyan esirlere barınak olmuştur. Sultan 3. Murat döneminde kurulan rasathane 1579 yılında kapatılmıştır. İstanbul yangınlarında gözetleme yeri olarak kullanılmıştır. 3. Selim ve 2. Mahmud dönemlerinde de onarılan kule, en son 1960 yılında onarılarak, düzeni değiştirilmiştir. Kulenin altında bulunan kule kadar derin çukurlarda kafatası ve kemikler bulunmuştur. Kulenin orta kısmındaki boşluk, zindan olarak kullanılmıştır. Kule tarihinde intihar olayları da bulunmaktadır. 1876 yılında bir Avusturyalı, 6 Haziran 1973 yılında ise Ümit Yaşar Oğuzcan'ın oğlu Vedat Oğuzcan intihar edenler arasındadır. Şair olan baba Oğuzcan bunun üzerine 'Galata Kulesi' şiirini yazmıştır.


Galata Kulesinde yapılan uçuş denemeleri


17. Yüzyıl bilginlerimizden olan Hezarfen Ahmet Çelebi takma kanatlarla uçmayı başaran ilk insanlardandır. 4. Murat zamanında uçmayı hayata geçirmiştir. İlk uçuşlarında İsmail Cevheri'nin belgelerinden yararlanan Hezarfen, ilk denemeleri Okmeydanı'nda yapmıştır. Hezarfen İlhami Cevheri'den ilham alarak bu konuda çalışmalar yapan Leonardo da Vinci'nin kuşlar üzerine yaptığı çalışmalardan da esinlenmiştir. 1632 yılında lodoslu bir günde Galata Kulesinden başladığı uçuşunda, İstanbul boğazını geçerek, 3558 metre uzağa Doğancılara inmiştir. Bu olay sadece Türk havacılık tarihinde değil, dünya havacılık tarihinde de ilk uçuş olarak bilinmektedir. Evliya Çelebi'nin Seyahatnamesinde bu konuda açıklamalar vardır.


Galata Kulesinin günümüzdeki durumu nasıldır?


Kule günümüzde 66,90 metre yüksekliğindedir. İç çapı 8,95 metre, dış çapı ise 16,45 metredir. Duvarlarının kalınlığı 3,75 metredir. Kalın gövdesi işlenmemiş moloz taşından yapılan kulenin, statik hesaplamalarla ağırlığının 10.000 ton olduğu düşünülmektedir. Özel bir şirketin turistik amaçlı işlettiği kulede lokanta ve gece kulübü bulunmaktadır. 7 katı asansörlü olan kulenin, 2 katı merdivenle çıkılmaktadır. En üst katında bulunan restorandan sonra, kuleyi saran balkon bulunmaktadır. Kulenin içerisi mazgal deliklerden ışık almaktadır. Kapısında bulunan Osmanlılara ait olan tuğralı kitabe dikkat çekicidir.

Galata Kulesi Efsanesi Yorumları

İlk yorumu siz yapmak istermisiniz?

Yorum Yap

şifre

Çok Okunanlar

Haber Bülteni

Popüler İçerik

Galata Kulesi Tarihi ve Hikayesi

Galata Kulesi Tarihi ve Hikayesi